Hari :Khamis
Tarikh : 28 April
2011
Kelas : Elit 4
(Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran)
Matapelajaran : Matematik
Masa : 8.30
pagi-9.30 pagi
Bilangan
murid : 6 orang
Tajuk : Operasi
tambah (lingkungan 10)
Isi
Kandungan :
1) Menulis ayat matematik bagi soalan
penyelesaian masalah
2) Menulis jawapan yang betul bagi
operasi tambah nombor satu digit dengan satu digit tanpa mengunpul semula bagi soalan penyelesaian
masalah.
Kemahiran :
Membilang dan menambah.
Pengetahuan
Sedia Ada : 1.Murid boleh
membilng nombor sehingga 20 .
2. Dapat menulis ayat matematik dengan betul.
3. Dapat menulis jawapan yang betul
bagi operasi tambah nombor satu dengan satu digit dengan nombor satu
digit tanpa mengumpul semula.
Objektif : Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid dapat:-
1) Menulis ayat matematik dengan betul bagi
soalan penyelesaian masalah.
2) Menulis jawapan bagi soalan tambah satu
digit dengan satu digit tanpa
lima betul daripada tujuh soalan yang diberikan dengan betul
BBM : Papan
putih, kotak beracun, kad nombor,LCD, Notebook , sampul surat,
belon dan lembaran kerja.
Penggabungjalinan : Kemahiran Manipulatif,
Bahasa Melayu dan Muzik .
Nilai
murni :
Mendengar dan patuhi arahan guru, kerjasama , yakin diri dan berani.
Langkah/
masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
BBM dan Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set
Induksi
(5
minit)
|
Melaksanakan
aktiviti permainan memecahkan belon untuk memperkenalkan tajuk hari ini.
Nina
ada 2 biji gula-gula.
Cikgu
tambah 4 biji gula-gula lagi. Sekarang Nina ada 6 Biji gula-gula.
|
Guru
mengedarkan belon yang berisi kertas yang
bertulis nombor dan minta murid
memecahkan belon tersebut.
Sementara
murid memecahkan belon, guru menampalkan ayat secara rawak pada papan putih.
Guru
bercerita dan minta murid lakonkan situasi yang menunjukkan proses penambahan
berlaku.
Guru
memperkenalkan tajuk pelajaran hari ini.
|
Murid
mengedarkan belon kepada setip murid
dan minta murid memecahkan belon.
Murid
yang berjaya memecahkan belon dan mempunyai nombor minta datang ke hadapan
dan menyusun ayat pada papan putih apabila di panggil oleh guru.
Dua
orang murid diminta keluar ke hadapan dan
melakonkan.
|
BBM:-
1.
Belon
2.
Kad nombor
3.Kad
ayat.
Nilai
murni:-
Kerjasama
Yakin
diri
|
Langkah
1
(15
minit)
|
Menerangkan
kaedah soalan penyelesaian masalah harian.
|
Guru
minta murid membaca bersama guru ayat yang disusun oleh murid bersama.
Guru
menerangkan langkah-langkah menyelesaian masalah:-
1.
Fahami kehendak soalan.
2.
Keluarkan maklumat yang penting.
3.
Operasi yang digunakan untuk penyelesaian.
4.
Tuliskan dalam bentuk ayat matematik.
Guru
menyelesaiakan soalan bermasalah
sambil memberi penerangan kepada murid.
Guru
menunjukkan contoh-contoh soalan daripada paparan power point dan berbincang dengan murid cara
penyelesaiannya
|
Murid
bersama guru membaca ayat yang disusunkan oleh murid.
Murid
melihat cara penyelesaian yang digunakan oleh guru.
Murid
berbincang cara penyelesaian soalan daripada paparan power point.
|
BBM:-
1.
Kad ayat
2.
Laptop
3.
LCD
4.
Papan putih.
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Permainan
sampul tersembunyi dijalankan oleh
guru.
|
Guru
akan menerangkan cara permainan ini
dilaksanakan.
Guru
akan beri arahan untuk pergerakan murid.Guru membimbing untuk menjawab
soalan.
Guru
membincangkan jawapan.
Guru
menegaskan perkataan yang selalu digunakan untuk penyelesaian masalah tambah.
Contohnya:-
semua
dan jumlah semua.
|
Murid
akan bergerak keseluruhan kelas mengikut arahan guru untuk mencari sampul
tersembunyi. Kemudian murid akan menjawab soalan dan menulis jawapan pada kad
soalan yang diberikan oleh guru.
Setelah
selesai, murid bincang jawapan bersama guru.
|
BBM:-
1.
Kad soalan
2.
Kad jawapan
Nilai
murni:-
1.
Yakin
2.Patuh
arahan guru.
|
Langkah
3
(10
minit)
|
Melaksanakan
aktiviti kuiz.
|
Guru
menerangkan peraturan dan cara permainan kuiz dijalankan.
Guru
paparkan soalan kuiz dengan menggunakan paparan power point dan bacaan soalan
tersebut.
Guru
memberi hadiah kepada markah yang bertinggi.
|
Murid
akan mengangkat tangan untuk menjawab soalan tersebut.
Murid
yang mendapat markah tinggi akan diberikan hadiah.
|
BBM:-
1. Laptop
2. LCD
Nilai
murni:-
1. Yakin
2. Berani
mencuba
|
Langkah
4
(10minit)
|
Lembaran
kerja.
|
Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid dan minta menulis jawapan pada
ruangan yang disediakan.
Guru
membimbing murid menulis jawapan.
|
Murid
membuat latihan yang diedarkan oleh guru. Murid yang tidak faham akan bertanya kepada guru.
|
BBM:-
1. Lembaran
kerja
Nilai
murni :-
1. Bertanggungjawab
2. Yakin
pada diri
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan
isi pelajaran pelajaran hari ini.
|
Guru
membuat rumusan pengajaran dengan bertanya soalan kepada murid.
Guru
menegaskan perkataan yang selalu digunakan untuk penyelesaian masalah tambah.
Contoh:-
Jumlah
kesemua , semua dan lain-lain lagi.
|
Murid
memberi maklum balas terhadap pertanyaan guru.
|
Nilai
murni:-
Berkerjasama
|
No comments:
Post a Comment