Hari                                         :Khamis
Tarikh                                      : 28 April
2011
Kelas                                       : Elit 4
(Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran)
Matapelajaran                          : Matematik
Masa                                        : 8.30
pagi-9.30 pagi
Bilangan
murid                          : 6 orang
Tajuk                                       : Operasi
tambah (lingkungan 10)
Isi
Kandungan                          :
1) Menulis ayat matematik  bagi soalan
penyelesaian masalah
                                                2) Menulis jawapan yang betul bagi 
operasi tambah nombor  satu digit                                                            dengan satu digit tanpa mengunpul semula    bagi soalan penyelesaian   
                                                    masalah. 
 Kemahiran                                :
Membilang dan menambah.
Pengetahuan
Sedia Ada            : 1.Murid boleh
membilng nombor sehingga 20 .
                                                  2. Dapat menulis ayat matematik dengan betul.
                                                  3. Dapat menulis jawapan yang betul 
bagi  operasi tambah nombor satu                                                       dengan satu digit dengan  nombor satu
digit tanpa mengumpul  semula.                                                           
                                                         
Objektif                                   : Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid dapat:-
                                                   1) Menulis ayat matematik dengan betul bagi
soalan penyelesaian masalah.
                                                   2) Menulis jawapan bagi soalan tambah satu
digit  dengan satu digit tanpa 
                                                       lima betul daripada tujuh  soalan  yang diberikan dengan betul
BBM                                       : Papan
putih, kotak beracun, kad nombor,LCD, Notebook , sampul surat,  
                                                  belon dan lembaran kerja.
Penggabungjalinan                  : Kemahiran Manipulatif,
Bahasa Melayu dan Muzik .
Nilai
murni                              :
Mendengar dan patuhi arahan guru, kerjasama , yakin diri dan berani.
| 
Langkah/ 
masa | 
Isi 
pelajaran | 
Aktiviti Pengajaran dan
  Pembelajaran | 
BBM dan Catatan | |
| 
Aktiviti
  Guru | 
Aktiviti
  Murid | |||
| 
Set
  Induksi 
(5
  minit) | 
Melaksanakan
  aktiviti permainan memecahkan belon untuk memperkenalkan tajuk hari ini. 
Nina
  ada 2 biji gula-gula. 
Cikgu
  tambah 4 biji gula-gula lagi. Sekarang Nina ada 6 Biji gula-gula.                                             | 
Guru
  mengedarkan belon yang berisi   kertas   yang
  bertulis nombor  dan minta murid
  memecahkan belon tersebut. 
Sementara
  murid memecahkan belon, guru menampalkan ayat secara rawak pada papan putih. 
Guru
  bercerita dan minta murid lakonkan situasi yang menunjukkan proses penambahan
  berlaku. 
Guru
  memperkenalkan tajuk pelajaran hari ini. | 
Murid
  mengedarkan  belon kepada setip murid
  dan minta murid memecahkan belon. 
Murid
  yang berjaya memecahkan belon dan mempunyai nombor minta datang ke hadapan
  dan menyusun ayat pada papan putih apabila di panggil oleh guru. 
Dua
  orang murid diminta keluar ke hadapan dan 
  melakonkan. | 
BBM:- 
1.
  Belon  
2.
  Kad nombor  
3.Kad
  ayat. 
Nilai
  murni:- 
Kerjasama 
Yakin
  diri | 
| 
Langkah
  1 
(15
  minit) | 
Menerangkan
  kaedah soalan penyelesaian masalah harian. | 
Guru
  minta murid membaca bersama guru ayat yang disusun oleh murid bersama. 
Guru
  menerangkan langkah-langkah menyelesaian masalah:- 
1.
  Fahami  kehendak soalan. 
2.
  Keluarkan maklumat yang penting. 
3.
  Operasi yang digunakan untuk penyelesaian. 
4.
  Tuliskan dalam bentuk ayat matematik. 
Guru
  menyelesaiakan soalan bermasalah 
  sambil memberi penerangan kepada murid. 
Guru
  menunjukkan contoh-contoh soalan daripada paparan power  point dan berbincang dengan murid cara
  penyelesaiannya | 
Murid
  bersama guru membaca ayat yang disusunkan oleh murid. 
Murid
  melihat cara penyelesaian yang digunakan oleh guru. 
Murid
  berbincang cara penyelesaian soalan daripada paparan power point. | 
BBM:- 
1.
  Kad ayat 
2.
  Laptop 
3.
  LCD 
4.
  Papan putih. | 
| 
Langkah
  2 
(15
  minit) | 
Permainan
  sampul  tersembunyi dijalankan oleh
  guru.  | 
Guru
  akan menerangkan cara permainan  ini
  dilaksanakan. 
Guru
  akan beri arahan untuk pergerakan murid.Guru membimbing untuk menjawab
  soalan. 
Guru
  membincangkan jawapan. 
Guru
  menegaskan perkataan yang selalu digunakan untuk penyelesaian masalah tambah. 
Contohnya:- 
semua
  dan jumlah semua. | 
Murid
  akan bergerak keseluruhan kelas  mengikut arahan guru untuk mencari sampul
  tersembunyi. Kemudian murid akan menjawab soalan dan menulis jawapan pada kad
  soalan yang diberikan oleh guru.  
Setelah
  selesai, murid bincang jawapan bersama guru. | 
BBM:- 
1.
  Kad soalan 
2.
  Kad jawapan 
Nilai
  murni:- 
1.
  Yakin 
2.Patuh
  arahan guru. | 
| 
Langkah
  3 
(10
  minit) | 
Melaksanakan
  aktiviti kuiz. | 
Guru
  menerangkan peraturan dan cara permainan kuiz dijalankan. 
Guru
  paparkan soalan kuiz dengan menggunakan paparan power point dan bacaan soalan
  tersebut. 
Guru
  memberi hadiah kepada markah yang bertinggi. | 
Murid
  akan mengangkat tangan untuk menjawab soalan tersebut. 
Murid
  yang mendapat markah tinggi akan diberikan hadiah. | 
BBM:- 
1.      Laptop 
2.      LCD 
Nilai
  murni:- 
1.      Yakin 
2.      Berani
  mencuba | 
| 
Langkah
  4 
(10minit) | 
Lembaran
  kerja. | 
Guru
  mengedarkan lembaran kerja kepada murid dan minta menulis jawapan pada
  ruangan yang disediakan. 
Guru
  membimbing murid menulis jawapan. | 
Murid
  membuat latihan yang diedarkan oleh guru. Murid  yang tidak faham akan bertanya kepada guru. | 
BBM:- 
1.      Lembaran
  kerja 
Nilai
  murni :- 
1.      Bertanggungjawab
   
2.      Yakin
  pada diri | 
| 
Penutup 
(5
  minit) | 
Rumusan
  isi pelajaran pelajaran hari ini. | 
Guru
  membuat rumusan pengajaran dengan bertanya soalan kepada murid. 
Guru
  menegaskan perkataan yang selalu digunakan untuk penyelesaian masalah tambah. 
Contoh:- 
Jumlah
  kesemua , semua dan lain-lain lagi.                                              
   | 
Murid
  memberi maklum balas terhadap pertanyaan guru. | 
Nilai
  murni:- 
 Berkerjasama  | 

 
No comments:
Post a Comment