Hari : Rabu
Tarikh : 27 April
2011
Kelas : Gigih
(Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran)
Matapelajaran : Matematik
Masa : 11.00
pagi-12.00 tengah hari
Bilangan
murid : 6 orang
Tajuk : Operasi
tambah (lingkungan 10)
Isi
Kandungan :
1) Menulis ayat matematik
2) Menulis jawapan yang betul bagi
operasi tambah adalam linkungan
3) Menulis jawapan bagi soalan ayat matematik.
Kemahiran : Membilang dan
menambah.
Pengetahuan
Sedia Ada : Murid boleh membilng
nombor sehingga 20 .
Objektif : Pada akhir
pengajaran dan pembelajaran murid dapat:-
1) Menulis ayat matematik empat daripada
enam soalan dengan betul
2) Mewarnakan jawapan bagi soalan tambah dalam
linkungan 10
tiga betul daripada lima soalan dengan betul.
BBM : Papan
putih, kotak beracun, kad nombor ,kad simbol, laptop , LCD dan
kad soalan ikan.
Penggabungjalinan
Kemahiran : Kemahiran
Manipulatif, Bahasa Melayu dan Muzik
Nilai
murni :
Mendengar dan patuhi arahan guru, kerjasama , yakin diri dan berani.
Langkah/
masa
|
Isi
pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
BBM dan Catatan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Set
Induksi
(5
minit)
|
Meneka
bilangan gula-gula untuk kaitkan dengan tajuk.Guru menerankan konsep melalui
gabungan gula-gula dala bekas A dan B
|
Guru
menunjukkan dua bekas yang dinamakan bekas A dan B yang berisi gula-gula.
Guru
menulis nama murid yang cuba meneka di papan putih dan jumlahnya.
Murid
yang meneka dengan betul diberikan gula-gula.
Guru
menggunakan teknik penceritaan untuk menjelaskan kepada murid.
“Dalam
bekas A ada empat biji gula-gula dan bekas B
ada
tiga biji gula-gula. . gula-gula dalam kedua-dua bekas disatukan oleh dan
membilang bersama murid.
Kemudian
guru menyebut
“3
dan 4 jadi 7”.
“ 3 tambah 4 sama dengan 7”.
|
Murid
meneka bilangan gula-gula dalam kedua-dua bekas.
Murid
mendengar penjelasan guru melalui tunjuk cara dan teknik penceritaan.
Murid
melihat proses gabungan gula-gula di tunjukkan oleh guru.
Murid
menyebut
3
dan 4 jadi 7”.
“
3 tambah 4 sama dengan
7”.
|
BBM:-
1.Bekas
gula-gula
2.
Gula-gula
3.
Kad nombor epal
Nialai
murni:
1.Berani
2.Berkerjasama.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
1
(10
minit)
|
Dengan
menggunakan paparan dari power point guru menerangkan cara menulis ayat
matematik daripada gabungan nombor dan gambar.
Menunjukkan
simbol tambah dan sama dengan murid .
|
Guru
memperkenalkan
dan
menyebut simbol sama dengan dan tambah kepada murid dan minta murid menyebut.
Guru
menerangkan cara menulis ayat matematik dengan paparan daripada power point
untuk lebih penjelasan.
Guru
menyebut ayat matematik yang
ditunjukkan kepada murid.
Bersoal
jawab dengan murid berpandukan paparan daripada power point
Guru
menampalkan simbol tambah dan sama dengan di papan putih.
.
|
Murid
menyebut simbol tambah dan sama dengan secara berkumpulan dan individu.
Murid
membaca ayat matematik daripada gabungan nombor.
Murid
melihat paparan power point yang ditunjukkan oleh guru.
Murid
dan guru bersoal jawab berdasarkan paparan daripada power point.
Murid
menyebut bersama guru ayat matematik yang dipaparkan kepada murid.
Bersoal
jawab dengan guru berdasarkan paparan yang ditonton oleh murid.
Murid
diberi peluang untuk menyebut ayat matematik sebelum jawapan ditunjukkan.
Murid
di minta berulang kali menyebut simbol tambah
dan sama dengan.
Murid
di minta secara individu dan berkumpulan menyebuat ayat matematik .
|
BBM:-
1.
Papan putih
2.
Laptop
3.
LCD
Nilai
murni:-
1.
Kerjasama
2.
Yakin pada diri
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
2
(15minit)
|
Menulis
jawapan bagi soalan ayat matematik.
Contoh
soalan:-
3 + 2 =
4 + 3 =
2 + 2 =
6 + 0 =
Mengira
operasi tambah menggunakan alat pembilang.
|
Guru
menampalkan soalan operasi tambah di papan putih dan menerangkan cara mengira
menggunakan alat pembilang iaitu manik
besar benang.
Contoh
soalan:-
Guru
menampalkan beberapa soalan lagi. Guru membimbing murid mencari jawapan bagi
semua soalan.
|
Bersoal jawab
dengan murid berdasarkan soalan yang ditampalkan pada papan putih.
Murid
membilang menggunakan alat pembilang untuk mendapatkan jawapan.
Guru
membimbing murid bilang menggunakan jari.
|
BBM:-
1.
Papan putih
2.
Kad soalan
3.
Anggota badan
(Jari )
4.
Alat pembilang
Nilai
murni:-
1.Kerjasama
2. Mendengar
dan patuhi arahan guru.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
3
(
15 minit)
|
Aktiviti
permaian memancing.
Ikan akan diletakkan soalan tambah. |
Guru
menyediakan kolam yang diletakkan ikan mempunyai soalan tambah.
Guru akan
berikan setiap orang pancing dan memancing seekor ikan dan masa akan ditetapkan.
Kemudian guru
akan suruh setiap murid datang ke hadapan untuk menyelesaikan soalan pada
ikan tersebut.
Guru bersama
murid akan bincangkan jawapan tersebut.
|
Setiap murid
akan mendapat kayu pancing.
Kemudian murid
akan mula memancing soalan matematik yang berdapat pada badan ikan.
Setelah tamat
tempoh memancing murid yang dapat ikan akan datang ke hadapan dan tampalkan
ikan di papan tulis dan menyelesaiakan soalan tersebut.
Murid akan
bincangkan jawapan bersama guru.
|
BBM:-
1.
Kayu pancing
2.
Ikan
3.
Kolam
Nilai
murni:-
1.
Yakin
2.
Berusaha
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Langkah
4
(10
minit)
|
Aktiviti
membuat lembaran kerja sebagai pengukuhan kepada murid.
|
Guru
memberikan lembaran kerja kepada
setiap murid dan membimbing murid membuat latihan.
|
Murid membuat
latihan yang diberikan oleh guru.
Lembaran kerja
yang kedua buat sebagai latihan di rumah.
|
BBM:-
1.
Lembaran kerja
Nilai
murni:-
1.
Yakin pada diri
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan isi
pelajaran pelajaran hari ini.
|
Guru membuat
rumusan pengajaran dengan bertanya soalan kepada murid.
Memberi
latihan dalam buku kerja.
|
Murid memberi
maklum balas terhadap pertanyaan guru.
Murid
menandakan muka surat untuk membuat latihan di rumah pada buku kerja.
|
BBM:-
1.
Buku kerja
Nilai
murni:-
1.Kerjasama.
2. Mendengar
dan patuhi arahan guru.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
No comments:
Post a Comment